Telekomun Haksız Yere Aldığı Özel Hat Ücretine
İade Kararı
Tüketici, sabit telefonunu 900’lü hatlarla ( erotik /sohbet ) yapılan
görüşmelere talimat ile kapattığı halde, çocuğu tarafından GSM ve
Globalstar aracılığıyla yapılan sohbet karşılığında Türk Telekom
tarafından kendisine çok yüksek bir konuşma bedeli çıkartılmıştır.
Tüketici, kendisine Telekom tarafından haksız yere ödettirilen yüksek
bedel nedeniyle Etimesgut Tüketici Sorunları Hakem Heyetine başvuruda
bulunarak ödemiş olduğu haksız bedelin iadesini istemiştir.
Etimesgut Tüketici Sorunları Hakem Heyeti’nin tüketici lehine vermiş
olduğu kararın iptal edilmesi için Telekom tarafından Ankara 3.Tüketici
Mahkemesine itiraz davası açılmıştır. Telekom’un açmış olduğu itiraz
davası mahkeme tarafından reddedilerek verilen karar tüketici lehine
kesinleşmiştir.
ANKARA 3.TÜKETİCİ MAHKEMESİNİN KARARI
T.C.
ANKARA
3.TÜKETİCİ MAHKEMESİ
GEREKÇELİ KARAR
ESAS NO : 2007/698
KARAR NO : 2007/961
DAVACI : TÜRK TELEKOMUNİKASYON A Ş.
VEKİLİ : Av. MIHAN HAYRÜNNİSA BARCA
Ankara il Telekom Müdürlüğü Hukuk Işleri Md. Ulus/ ANKARA
DAVALI : Bir tüketici
DAVA : Hakem Heyeti Kararına İtiraz
DAVA TARİHİ : 14/09/2007
KARAR TARİHİ : 08/11/2007
Davacı vekili tarafından davalı aleyhine açılan davanın yapılan açık
yargılaması neticesinde;
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
DAVA : Davacı vekili tarafından dosyaya sunulan dava dilekçesinde özetle;
Müvekkili şirketin eski abonesi Mevlüt Bal'ın eskiden kullanmakta olduğu
0312 260 52 80 nolu telefonun Ocak 2007 dönem faturasına, telefonun
milletlerarası ve 900'lü hatlara kapalı olması nedeniyle itiraz ettiğini,
02.02.2007 tarihli talebi üzerine de telefonun iptal edildiğini,
müdürlükçe yapılan araştırmada söz konusu telefonun şehirlerarası ve
milletlerarası görüşmelere açık olduğu, 900'lü görüşmelere kapalı
olduğunun tespit edildiğini, söz konusu telefon görüşmelerinde herhangi
bir probleme rastlanılmadığını ve çıkan faturanın normal olduğunun tespit
edildiğini belirterek, Etimesgut TSHH nin 31.08.2007 tarih ve 612 sayılı
kararının iptaline karar verilmesini talep ve dava etmiştir.
CEVAP : Davalının dosyaya sunduğu cevap dilekçesinde özetle; Davacı kuruma
19.02.2007 tarihinde gönderdiği dilekçede 0312 260 52 80 nolu telefonunu
900'lü bayanlarla erotik/sohbet hatlarını sözleşme talimatı ile
kapattırdığını, Ocak 2007 ayında GSM ve Globalstar (GMPCS) aracılığıyla
sohbet hatlı telefonlarla görüşülme yapılması nedeniyle 642,99 YTL. ödemek
zorunda kaldığını, Türk Telekom dışında üçüncü şahıslarca sonradan açılan
sohbet hatlarından haberinin olmadığını ve bu konuda da davacı kurumca
bilgi verilmemesi nedeniyle maddi olarak büyük kayba uğradığını bu sebeple
Etimesgut TSHH: ne başvurduğunu ve buradan lehine karar çıktığını
belirterek, davanın reddine karar verilmesini talep etmiş, ayrıca
08.11.2007 tarihli oturumda, 30.10.2007 tarihli cevap dilekçesini tekrar
ettiğini, davacı tarafın aynı amaca hizmet eden 900 lü hat1ara talepleri
çerçevesinde telefonu kapatmasına rağmen başka operatörlerle anlaşma
yaparak talebine aykırı olarak gelir paylaşımı esasına dayalı aynı
nitelikte hattı açık tutması sözleşmeye aykırı olduğundan yüksek
faturalandırmayı kabul etmediğini beyan etmiştir.
HÜKÜM:
1- Davanın reddine, Etimesgut Kaymakamlığı TSHH Başkanlığının 2007/612
sayilı kararının iptaline yer olmadığına,
2- Davacı tarafça dava açarken harç peşin yatırıldığından yeniden harç
tahsiline yer olmadığına,
3- Yargılama giderlerinin davacı üzerinde bırakılmasına,
Dair davacı vekili ile davalı asilin yüzüne karşı kesin olmak üzere
verilen karar açıkça okunup anlatıldı. 08/11/2007
TÜKETİCİLERE UYARILAR VE ÖNERİLER
Gerek abonelik sözleşmeleri ( telefon, Su, Elektrik v.b. gibi ) gerekse
diğer sözleşmeleri iyice inceleyip aleyhte olan ya da olabilecek şartların
iptal edilmesi için gerekli girişimlerde bulunulmalıdır. Yukarıda
belirtilen sorunda da görüldüğü gibi, eğer, tüketici, Telekom ile yapmış
olduğu abonelik sözleşmesinde belirtilen özel hatlarla yapılan görüşmeleri
kapattırmamış olsaydı Hakem Heyeti ve Tüketici Mahkemesinde haklı
görülmeyecekti.
Tüketiciler, abonelik sözleşmesinde ya da diğer sözleşmelerdeki her hangi
bir şartın haksız olup olmadığını ya da lehine olup olmadığını anlamadan
hiçbir sözleşmeye imza atmamalıdır. Tüketiciler, sözleşmenin boş olan bir
suretini alıp incelenmek üzere Derneğimize geldiklerinde kendilerine
yardımcı olunacaktır.
Turhan ÇAKAR
Tüketici Hakları Derneği
Genel Başkanı |