Tüketicilerin %26,1’i Kredi Kartı Borcunun Tamamını Ödeyemiyor…
● TÜKETİCİLERİN %26,1’İ KREDİ KARTI BORCUNUN TAMAMINI ÖDEYEMİYOR…
● TÜKETİCİ HAKLARI DERNEĞİ (THD) TARAFINDAN DÜZENLENEN ANKETE GÖRE;
TÜKETİCİLERİN %95,8’İ BANKALARIN İŞLEM ÜCRETLERİNİ FAZLA BULURKEN %90,4’Ü
HESAP İŞLETİM ÜCRETLERİNİ DOĞRU BULMUYOR…
● ANKETE KATILAN TÜKETİCİLERİN %68,8’İ KREDİ KULLANIMI DENEYİMİNİN
BANKALARA BAKIŞ AÇISINDA OLUMSUZ DEĞİŞİKLİK YAPTIĞINI BELİRTİYOR…
● TÜKETİCİLERİN %64,7’SİNİN BANKA İŞLEM ÜCRETLERİNİN FARKINDA DEĞİL,
%87,1’İ HESAP SÖZLEŞMELERİNİ, %79,9’U KREDİ KARTI SÖZLEŞMELERİNİ, %77,4
KREDİ SÖZLEŞMELERİNİ OKUMADIĞINI, , %63,4’Ü İSE BU SÖZLEŞMELERE MÜDAHALE
HAKKI OLDUĞUNA İNANMADIĞINI BELİRTİYOR.
● THD; “ANKET SONUÇLARI TÜRKİYE’DE BANKACILIK SEKTÖRÜNDE TÜKETİCİLER
AÇISINDAN TAM BİR VAHŞİ KAPİTALİZM ÖRNEĞİ YAŞANDIĞINI VURGULUYOR”…
● THD, “BAŞTA HÜKÜMET VE BBDK OLMAK ÜZERE TÜM YETKİLERİ GÖREVE
ÇAĞIRIYORUZ”…
|
Tüketici Hakları Derneği (THD) tarafından geçtiğimiz günlerde Dünya
Tüketici Hakları Günü nedeniyle yapılan banka uygulamaları hakkındaki
ankete göre, ankete katılan tüketicilerin sadece %26,1’i kredi kartı
borcunu ödeyebiliyor. Ankete katılanların %55,8’i kredi kartlarına
uygulanan faiz oranlarını bilmiyor, %79,9’u ise kredi kartı sözleşmesini
okumuyor. Ankete katılan tüketicilerden %74,9’üne göre ise kredi kartı,
harcamalarda artışa yol açıyor. Katılımcıların ankete verdiği yanıtlara
göre bankaların sadece %55,2’si kart limitlerinin artışı için tüketicinin
onayını alıyor.
382 kişinin katıldığı ankete katılanların eğitim düzeyine göre dağılımı,
%65,6 yüksek okul ve üzeri, %26,3 Lise, %8,1 Ortaokul ve altı şeklinde
gerçekleşti.Katılanların mesleklere göre dağılım ise; %6,1 çalışmayan,
%46,7 ücretli, %10,6 serbest, %36,6 emekli şeklinde gerçekleşirken, ankete
katılanların aylık kazancı 0-1000 TL olanlar %26; 1001-2500 TL olanlar
%57,3; 2501 TL ve üzeri olanlar %16,7 şeklinde dağılım gösterdi.
Anketin bankaların hesap işletimlerine ilişkin tüketici algısının
ölçüldüğü ikinci bölümünde ise katılımcıların %95,8’i bankaların işlem
ücretlerini fazla bulduklarını, %90,4’ü hesap kullanım ücretlerini doğru
bulmadıklarını belirtiyorlar. Katılımcıların %64,7’sinin bankanın kestiği
işlem ücretlerinin farkında olamadığını, %87,1’inin hesap açma
sözleşmesini okumadığını, %63,4’ünün bu sözleşmeye müdahale hakkı olduğuna
inanmadığını belirtiyor. Anketin önemli göstergelerinden biri de
bankalarının uygulamalarına kızıp bankasını değiştiren katılımcılara
ilişkin sonuç oluşturuyor. Anket katılımcılarının %69,8’i (en az bir defa)
bankasına kızıp bankasını değiştirdiğini belirtiyor. Bu bölümün diğer
sonuçlarına göre bankaların %87,5 gibi çok büyük bir kısmı ise bankacılık
işlemleri hakkında alacağı ücretleri önceden tüketicilere bildirmiyor.
Ankete göre bankalar açısından sorunlu olan konulardan birisini de maaş
hesabı olan müşterilere ek ödeme yapılması konusu oluşturuyor. Bu amaçla
sorulan soruya katılımcıların %80,9’u bankalarının kendilerine yıllık bir
ödeme yapmadığını belirtiyor.
Anketin üçüncü bölümünde tüketicilerin banka kredileri hakkındaki görüş ve
algıları sorgulanıyor. Burada katılımcıların %61,2’si bankalara halen
kredi borcu olduğunu, %53,9’u kredi bitmeden yeni kredi kullanma ihtiyacı
olduğunu, %76,6’sı kredi ödemelerinin geçimlerinde zorluk yarattığını
ifade ediyor. Ankete katılanların %77,4’ünün “Kredi kullanırken talep
edilen ilave ücretler size açıkça bildirildi mi” sorusuna cevabı hayır
olurken, tüketicilerin %77,4’ü kredi kullanırken sözleşmeyi okumadığını
belirtiyor. Bu bölümün en çarpıcı yanıtını ise “Kredi kullanımı bankalara
bakışınızda olumsuz bir değişiklik yaptı mı” sorusunu, katılımcıların
%68,8’inin “evet” olarak yanıtlamış olmaları oluşturuyor. Ankete katılan
tüketicilerin %63,6’sı krediyi kendi hesabının bulunduğu bankadan
kullanmayı tercih ediyor.
Tüketici Hakları Derneği’nden yapılan açıklamada tüm bu sonuçların,
Türkiye’de bankacılık sektöründe tüketiciler açısından tam bir vahşi
kapitalizm örneği yaşandığının önemli bir yansımasını oluşturduğu
vurgulandı. Dernek açıklamasında bankalar velinimetleri olan tüketicilere
karşı, daha saydam, duyarlı ve tüketici haklarına saygılı olmaya davet
edilirken; başta hükümet ve BBDK olmak üzere yetkiler bu alanda gerekli
düzenleme ve denetimleri yapmaları konusunda göreve çağırıldı, tüketiciler
ise tercihlerini tüketici hakları konusunda duyarlı olan bankalardan yana
kullanmaya ve hakları konusunda daha bilinçli olmaya davet edildi.
Turhan ÇAKAR
Genel Başkan |