Garanti ve Satış Sonrası Servis Hizmetleri
Garanti kapsamında bulunan çeşitli elektronik ve elektrikli cihazların
servis hizmetleri konusunda Tüketici Hakları Derneği’ne yoğun şikayetler
yapılmaktadır. Servis hizmetlerinin süresi uzamakta; yedek parça yokluğu
nedeniyle bazen bu süre ayları bulmaktadır. Sık sık tekrarlanan
arızalardan dolayı, eğer tüketici de değiştirme ya da iade hakkının
olduğunu bilmeden tamir hakkını kullanmaya devam ederse, beklediği yararı
görememekle birlikte manevi olarak da sıkıntı çekmektedir.
GARANTİ KAPSAMINDAKİ MALLARDA HAK VE SORUMLULUKLAR
Günlük yaşamımızda kullanmak üzere satın aldığımız dayanıklı tüketim
malları da denilen buzdolabı, çamaşır makinesi, televizyon, radyo, DVD,
VCD, ütü, bilgisayar, cep telefonu gibi elektrikli ve elektronik cihazlar;
elektrikli, katı, sıvı, gaz yakıtlı sobalar ve ısıtıcılar; tencere, tava,
çaydanlık gibi mutfak eşyaları; metal, ahşap, pvc malzemeli mobilya, kapı
ve pencere sistemleri; otomobil gibi motorlu araçlar garanti kapsamındaki
mallardır.
Garanti kapsamına giren mallarda, Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ile
Garanti Belgesi Uygulama Esaslarına Dair Yönetmelik’e göre;
imalatçı-üretici veya ithalatçı firmalar imal veya ithal ettikleri sözü
edilen mallar için garanti belgesi düzenlemek ve Sanayi ve Ticaret
Bakanlığına onaylatmak zorundadırlar.
Yönetmelik hükümlerine göre hazırlanacak garanti belgesinin onaylanarak
tüketiciye verilmesini satıcı, bayi sağlamakla yükümlü ve sorumludur.
Garanti süresi malın tüketiciye teslim tarihinden itibaren başlar ve en az
iki yıldır. Ancak, imalatçı-üretici ya da ithalatçı firmalar iki yıldan
daha uzun süreler için garanti süresi verebilir.
Malın arızalanması durumunda, tamirde geçen süre garanti süresine eklenir.
Malın tamir süresi en çok 30 işgünüdür. Malın arızasının 15 iş günü
içerisinde giderilememesi durumunda, imalatçı-üretici veya ithalatçı;
malın tamiri tamamlanıncaya kadar, benzer özelliklere sahip başka bir malı
tüketicinin kullanımına tahsis etmek zorundadır.
Garanti süresi içinde, malzeme ve işçilik ile montaj hataları nedeniyle
malın arızalanması durumunda; işçilik ve değiştirilen parça bedeli ya da
başka bir ad altında tüketiciden hiçbir ücret istemeksizin malın tamirinin
yapılması ve yaptırılması yükümlülüğü bulunmaktadır.
Garanti süresi içerisinde diğer yükümlülükler
Tüketicinin onarım hakkını kullanmasına karşın;
• Belirlenen garanti süresi içinde kalmak kaydıyla, bir yıl içersinde;
aynı arızanın ikiden çok tekrarlanması veya farklı arızaların dörtten çok
oluşması veya belirlenen garanti süresi içerisinde farklı arızaların
toplamının altıdan çok olması,
• Malın tamiri için gereken azami sürenin aşılması,
durumlarında, tüketici malın ücretsiz olarak bir yenisiyle
değiştirilmesini ya da bedelini isteyebilir.
Tüketicinin bu isteklerine karşı satıcı, bayii, acente, imalatçı-üretici
ve ithalatçı zincirleme olarak tüketiciye karşı sorumludurlar.
SERVİS İSTASYONLARININ SORUMLULUKLARI
Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ve Sanayi Mallarının Satış Sonrası
Hizmetleri Hakkında Yönetmelik’e göre satış sonrası servis hizmetlerinin
verilmesinden, tüketiciye en yakın yerdeki servis istasyonu sorumludur.
Tüketiciye en yakın yerdeki servis istasyonunda satış sonrası hizmet
verilmesinin mümkün olmaması durumunda; malın firma merkezine ya da diğer
bir servis istasyonuna ulaştırılması ve geri gönderilmesi ile ilgili
olarak nakliye, posta, kargo veya benzeri herhangi bir ulaşım gideri
istenilemez.
Servis istasyonları servis fişini düzenlemek ve bir nüshasını tüketicilere
vermek zorundadır.
Malın garanti süresi dışında, garanti belgesi ile satılması zorunlu
olmayan bir parçasının servis istasyonu tarafından değiştirilmesi ve/veya
satılması durumunda, değişen parça için altı aydan aşağı olmamak üzere bir
garanti süresi verilir.
Servis istasyonları, “Yedek Parça Fiyat Listesi”ni, tüketicilerin
görebileceği bir yere asmak veya katalog halinde ya da bilgi işlem
ortamında ise tüketiciye göstermek zorundadır.
Servis istasyonları, bakım ve onarımını yaptıkları mallara ait
değiştirilen yedek parçaları; garanti süresi içerisinde tüketiciye
göstermek, garanti süresi dışında ise iade etmek zorundadır.
TÜKETİCİLERE UYARI VE ÖNERİLER
Garanti kapsamındaki mallarda herhangi bir arıza olduğunda tüketiciler
arızalanan malı tamir ettirmek zorunda değildirler. Mal arıza yaptığında,
malın iade edilerek bedelini ya da yenisiyle değiştirilmesini
isteyebilirler.
Ancak, tüketiciler, bilerek ya da bilmeyerek arıza yapan garanti
kapsamındaki malda tamir ve onarım seçeneğini isterlerse, malın daha
sonraki arızalarında iade ya da değiştirme seçeneğini kullanabilmeleri
için yukarıda “ garanti süresi içinde diğer yükümlülükler” başlığı altında
belirtilen koşulların oluşması gerekmektedir.
Bu nedenle, akılcı olan, garanti süresi içindeki ilk arızada malın
bedelini ya da yenisiyle değiştirilmesini satın aldığı firmadan istemek
olmalıdır.
Tüketiciler, garanti kapsamındaki malın garanti süresi içerisinde
arızalanması durumunda, malın bedelini ya da ayıpsız olan yenisiyle
değiştirilmesini isterler ise, malı teslim ettikleri satıcı ya da serviste
bir fiş ya da belge düzenlettirilerek ; bu fiş ya da belgeye “ ben, malın
tamirini değil, bedelini ya da yenisiyle değiştirilmesini istiyorum”
şeklinde bir not yazıp, belgenin bir suretini alsınlar.
Tüketiciler, garanti süresi içinde arıza yapan malın bedelini ya da
yenisiyle değiştirilmesini satıcıdan istediğinde, eğer olumsuz cevap
alırsa, tüketici derneklerine, tüketici sorunları hakem heyetlerine ya da
tüketici mahkemelerine başvuruda bulunarak haklarını arayabilirler.
Tüketiciler, garanti kapsamındaki malları satın alırken, mutlaka mala
ilişkin onaylı garanti belgesini, faturayı ve Türkçe tanıtma ve kullanma
kılavuzunu istesinler ve bunları saklasınlar.
Turhan ÇAKAR
Tüketici Hakları Derneği
Genel Başkanı |